Terapia integracji sensorycznej

Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu. Integracja sensoryczna pozwala segregować, porządkować i składać razem pojedyncze bodźce w pełne funkcje mózgu. Gdy funkcje te są zrównoważone, motoryka ciała łatwo dostosowuje się do otoczenia, umysł łatwo przyswaja informacje, a „dobre” zachowanie pojawia się w sposób naturalny. Integracja sensoryczna wpływa także na rozwój dziecka, zdolność do nauki i samoocenę.      Wszyscy jesteśmy świadomi występowania i działania zmysłu smaku, węchu, wzroku oraz słuchu. Ale większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że nasz układ nerwowy także odbiera i rejestruje informacje płynące z dotyku, ruchu i siły grawitacji oraz pozycji ciała. 

Te trzy układy sensoryczne: dotykowy, przedsionkowy i prioprioceptywny nie tylko powinny  funkcjonować prawidłowo, ale także ze sobą współpracować. W przeciwnym razie dziecko doświadcza kłopotów dotyczących interakcji z otoczeniem, a także rozpoznawania sygnałów wysyłanych przez własny organizm.

Układ dotykowy

Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy on zmysłu dotyku. Pozwala na odczuwanie, czy dane obiekty są gorące czy zimne, ostre czy tępe, szorstkie czy gładkie. Układ ten umożliwia nam rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku, odczuwanie bólu, ciśnienie itp.(…)

Układ przedsionkowy

Koordynuje on ruchy oczu, głowy i ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała i łapać równowagę, gdy się potkniemy.(…)

Układ prioprioceptywny

Korzysta on z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji ciała. Dzięki niemu możemy stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką. (ss.21-22)

Oto najczęściej występujące objawy wskazujące na potencjalne zaburzenia przetwarzania bodźców zmysłowych, czyli zaburzenia integracji sensorycznej:

  • nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe,
  • zbyt mała wrażliwość na dotyk ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe,
  • zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności,
  • problemy z koordynacją,
  • opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych,
  • opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (duża i mała motoryka),
  • problemy z nauką,
  • niska samoocena,
  • kłopoty z dobrą organizacją,
  • kłopoty z zachowaniem.

Zajęcia odbywają się w poniedziałki i wtorki

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna KOMPAS

realizacja estinet.pl