Terapia psychologiczno – pedagogiczna to specjalistyczna pomoc udzielana dzieciom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu (ryzyko dysleksji, dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Oddziaływania te mają charakter korekcyjno-kompensacyjny. Oznacza to, że ukierunkowane są na usprawnienie zaburzonych funkcji (wzrokowych, słuchowych, kinestetyczno-ruchowych, przestrzennych), wtedy mówimy o korekcji oraz na wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się, które mogą stać się wsparciem dla zaburzonych lub zastąpić je w razie potrzeby, jest to kompensacja.
Mówiąc o usprawnianiu funkcji percepcyjno-motorycznych, mamy na myśli:
W trakcie terapii obserwujemy również przebieg procesów:
W pracy z dziećmi z ryzykiem dysleksji i z dysleksją, niezwykle ważne jest realizowanie trzech oddziaływań terapeutycznych:
Terapię psychopedagogiczną powinno prowadzić się według indywidualnego programu tworzonego dla dziecka. Doświadczenie wskazuje, że bez względu na to, który obszar percepcji funkcjonuje najsłabiej, w prowadzonych ćwiczeniach angażować należy wszystkie modalności zmysłowe.
Pamiętajmy, u dzieci z trudnościami w nauce, na skutek przeżywanych niepowodzeń dochodzi często do zaburzeń emocjonalnych pod różnymi postaciami (np. bóle brzucha, jąkanie, tiki czy zaburzenia zachowania). Obserwujemy także niechęć i znaczący spadek motywacji do pracy. Dlatego też zajęcia terapeutyczne należy tak zorganizować, aby nie stały się dla dziecka źródłem kolejnych niepowodzeń.
Równie istotne jest równoczesne prowadzenie pracy psychoedukacyjnej z rodzicami, którym należy wyjaśnić istotę zjawiska dysharmonii w rozwoju, ryzyka dysleksji i dysleksji, zredukować w ten sposób niepokój związany z nieznaną im problematyką oraz zachęcić do współpracy według programu terapeutycznego stworzonego dla ich dziecka.
realizacja estinet.pl